Tegnetips

…Denne siden er under opparbeiding . kom gjerne med innpill.

Vi har alle ulik tilnærming til kunsten. Selv har jeg en teknisk streben, kanskje litt som en atlet? Men det er viktig å huske på at vi ikke skal sammenlikne oss, eller kjøre et form for løp i konkurranse med andre, den eneste vi konkurrerer med er oss selv. Den enestste måten å bli god til å tegne på er å øve, øve , øve…

Dette er først og fremst egne erfaringer med min tilnærming til å bli en teknisk stadig bedre utøver. For uten egen illustrasjoner vil jeg derfor legge ved link til ulike gode hjelpere

Figurtegning

croquis, akt og anatomistudie

Når jeg tegner figurer tegner jeg ìnnenifra`. Jeg begynner med skjelettet ,en form for strekfigur . Jeg har som regel en referansefoto. er du ny med figurtegning er min anbefaling og bruke det. Jeg analyserer bevegelsen og starter med det vi kaller akser. En horisontal midtakse som bestemmer selve bevegelsen. Denne kan eksempelvis ha en S-form. Deretter markeres linjen for skulder og hofte. Først når det er satt tegnes skjelettet i en svært forenklet utgave vel og merke. Deretter kler jeg skjelettet med muskler og ledd, også dette i svært forenklede trekk. Til slutt påkledning

Da jeg gikk på tegneskole, var croquis en daglig øvelse. Det er flere grunner til det, men hovedessensen er at menneskekroppen er noe av det mest avanserte du kan tegne, og behersker du det blir alt annet mye lettere. Vi øvde oss i ulike hastigheter og stod ofte modell for hverandre.

nå følger jeg et online forum som heter croquis cafe. Her legges det ut ukentlige utfordringer med satdig nye modeller med og uten klær man kan øve etter . En typisk session består av 4-5 1 min poses, deretter 2-3 2 min poses og avslutningsvis 1 på 5 min. De har dessuten et rikt fotogalleri man kan lage dypere studier etter

Verdt og merke seg at du aldri vil bli god på figurtegning hvis du ikke studerer anatomien. Som kunstner trenger du ikke vite alt om kroppen, vi er ute etter det visuelle. Det finnes mye gode kilder til anatomi for kunstnere. Det er to felt som bør studeres. Skjelett og muskelatur. For å forstå hva de ulike «bumpene» vi ser på utsiden av huden og hvordan disse oppfører seg i ulike bevegelser.

Her er link til to som jeg har blitt godt kjent med gjennom utube

proko.

drawing database

sekken

et tips når du skal tegne croquis er å starte med torsoen. Torsoen er overkroppen, altså uten armer og hode. I ulike bevegelser vil torsoen oppføre seg ulikt. Et hjelpemiddel er å tenke på en melsekk. Mang en kunstelev har øvd seg på denne sekken

forøvrig liker jeg carpet fra alladin. Den har mye av det samme prinsippet

Poenget er at når torsoen er satt, er det lettere å plassere armer og ben. Hodet er forøvrig det vi fokusererer minst på i denne sammenheng. Noen markerer bare vinkel på hals og kanskje legger til haken. Hodets vinkler er et eget kapittel

illustrasjoner fra gwats workshop

ting og tenke på

påkledning, hvordan tøy former seg etter kroppen

siluetttesten, negative space,

bevegelseslinjerog fyrstikkmennesker,

Portrett

hodets bevegleser

enten du skal tegne en helfigur eller et portrett, er det viktig og tenke på vinkler . Disse illustrasjonene er laget etter loomis metoden

et hode i vinkel er alltid mer spennende enn et rett i front

3/4 vinkel. Dette er en foretrukket vinkel i flere anledninger, ikke minst portrett . Dette portrettet er laget av Cristopherer Gray

litt om dette portrettet, Her er det brukt kullstift, en godt matriale til øvelse på figurtegning. Blyanter fungerer også fint. Men legg merke til mangel på detaljer. På første bilde ser vi at hovedlinjer er streket opp. legg merke til vinklene på strekene. i tillegg er det fokus på avstander. På bilde to legges mørke felt inn.Vi ser foruten den helt sorte, en mellomtone til øyebryn og hals. Forenkling av de store flatene og definereing av disse, er første steg til et godt portrett. Legg også merke til at det skilles mellom en mørkere og lysere del av ansiktet. Den ene siden vil nødendigvis ligge i skyggesiden av den andre. Lysere i forgrunn, med mindre det er en lyskilde fra annet hold. men dette er mer avansert

perspektiv

om horisontlinje og 1,2 og 3 sidig perspektiv. tegne uterom og natur, rom og interiør

komposisjon

det gylne snitt, utsnitt av en scene, om å forestille seg bak kamera på en film, ulike vinklinger

fargelære

fargesirkel, ittens fargelære, primære, sekundære og koblimentære farger og hvordan lage harmoni og balanse mellom fargene

lyssetting

bestemme hvor lyset kommer fra, forstå lysets oppførsel, refleksjon og skygger

teknikken

tegneutstyret. ta alltid utgangspunkt i hva du har , eksprimenter og bli kjent med dem

mine favoritter, pastellkritt, tusj og akvarell og hvorfor de fungerer sammen

papiret

det er ikke samme hvilket papir du bruker.